Dette er millionær-bilene

Undersøkelsen viser at hele 81 prosent av lottomillionærene har brukt premiepengene på å oppfylle en drøm de har hatt, og 47 prosent av disse har brukt av lottogevinsten til innkjøp av ny bil. Av disse var det hele 12,2 prosent av millionærene som valgte å investere i en Volvo. I 2015 valgte seks prosent av alle nybilkjøperne en Volvo, og er dermed betydelig mer populær hos de nybakte millionærene enn i resten av befolkningen. Om drømmen er en stabil bil, som gir deg mye for pengene, kan det være en idé å prøve BilFlax neste gang. Der er nemlig hovedpremien en snasen Volvo XC60.

Denne kvinnen fra Hurdal skrapte i 2015 frem tre bilsymboler på første forsøk, snakk om Flax:

– At jeg vant på første forsøk er helt utrolig. Jeg har nok ikke helt forstått det enda. Da jeg så tre Volvo-symboler trodde jeg det ikke var sant.

En kvinne fra Tønsberg vant 130.000 kr og dagen etter kjøpte hun ny bil:

– Jeg hadde uansett bestemt meg for å kjøpe ny bil. Jeg sendte melding til selgeren dagen før jeg fikk jackpot, og sånn sett passet det bra å vinne litt ekstra penger.

Jonh-Eirik fra Sagvåg håpet på litt hjelp til bilkjøp og leverte Nabolaget på Kiwibutikken der han jobbet:

– Jeg og samboeren kjøpte bil i dag, men jeg sa til henne at det ikke var noe problem for jeg skulle vinne i Nabolaget.

Bil er tydelig populært, men noen ganger holder det ikke med bare en bil. Et eksempel er denne 34-åringen fra Akershus:

– Kjøpte enebolig og to nye biler

Selv om Volvo blir kalt for millionærbilen, finnes det flere biler på handlelista. 8,7 prosent av Norsk Tipping sine millionærer har gått til innkjøp av en Mitsubishi siden 2004. Av privatsalget i Norge sto Mitsubishi for 3,8 prosent i 2015.

Volvo er kåret til Lotto-bilen fordi 12 prosent av spillmillionærene velger Volvo, mot 6,6 prosent av befolkningen forøvrig. Omvendt er det 13,8 prosent av spillmillionærene som har valgt Volkswagen, mot 15 prosent av befolkningen. Altså er Volkswagen mindre populær blant spillmillionærer.

Lite overraskende er det at noen millionærvinnere tyr til mer premium-merker enn vanlige folk. 7,7 prosent har kjøpt BMW eller Mercedes-Benz.